نه تشکر، من نمی خواهم این آیتم را سفارشی کنم.
یک متن سفارشی در فیلد زیر وارد کنید.
محصول به سبد خرید شما اضافه شد.
......................................................................
سرمقاله سومین شماره مجله نامه جمهور به قلم سردبیر مجله مجتبی نامخواه، با طرح این پرسش آغاز میشود که چگونه ممکن است در زمانهای که چه از سمت عموم مردم و جامعه و چه از سمت رهبری انقلاب، مطالبهای فراگیر برای پر کردن شکافهای طبقاتی بهنفع عموم مردم وجود دارد، چنین سندِ ...
سرمقاله سومین شماره مجله نامه جمهور به قلم سردبیر مجله مجتبی نامخواه، با طرح این پرسش آغاز میشود که چگونه ممکن است در زمانهای که چه از سمت عموم مردم و جامعه و چه از سمت رهبری انقلاب، مطالبهای فراگیر برای پر کردن شکافهای طبقاتی بهنفع عموم مردم وجود دارد، چنین سندِ نامقبولی بر ضد عدالت اجتماعی تدوین شود؟
علی اسکندری دبیر تحریریه نامه جمهور نیز در بررسی ابعاد ضد اجتماعی برنامه هفتم، متنی با عنوان «آشوبنامه پادجامعه» نوشته که در سه بخش «نابرنامه؛ برنامههایی برای عمل نکردن»، «ناگفتهها؛ آنچه در برنامه نیامده مهمتر است» و «فجایع؛ فاجعهای برگشتناپذیر در راه است» زمینهها و نتایج اجتماعی اجرای این برنامه را به بحث گذاشته است.
کیوان سلیمانی عضو تحریریه نامه جمهور در مطلبی با عنوان «علیه عدالت بهسود سرمایهداری» ساختار و پیامد برنامه هفتم را «در تنبیه تهیدستان و تشویق نوکیسهگان» میداند و مینویسد لایحه برنامه هفتم توسعه از حیث مکتب مسلط و منطق برنامه ریزی ضعیف و از منظر بیپروایی در رویکردها و سیاستهای مسئلهزا و ضد عدالت بیپروا است.
در فصل دوم مجله با عنوان نطقها، دو گفتوگوی تفصیلی درباره برنامه هفتم آمده است. نخست گفتوگو با حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان که در آن به مسئله افول تدریجی عدالت در برنامههای توسعه پرداخته و با بررسی نگاه قانون اساسی به عدالت اجتماعی، سیر قهقرایی عدالت در برنامههای توسعه و سیاستهای کلی ابلاغی در یک و نیم دهه اخیر واکاوی میکند. در ادامه این فصل در گفتوگو با دکتر حسن سبحانی مسئله توسعهنیافتگی و توسعه نخواهی در برنامه ریزی و اسناد توسعه در ایران بعد از انقلاب به بحث گذاشته شده است.
در فصل سوم مجله با عنوان «مذاکرات»، حجتالاسلام و المسلمین سیدعلی موسوی مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم و رئیس پژوهشکده باقرالعلوم علیهالسلام با نگاهی فقهی-حقوقی به برخی ابعاد ماده 3 و 5 برنامه هفتم توسعه میپردازد. عنوان این بررسی «مردمی سازی اقتصاد یا نهادینهسازی تداول ثروت بین اغنیا» است و در پایان به پیشنهادهایی برای بازسازی برنامه هفتم ختم میشود.
در ادامه فصل سوم نویسندگان نامه جمهور بخشهای مختلف برنامه هفتم را به بحث و بررسی گذاشتهاند. رقیه فاضل، دکتری مدیریت آموزشی در مطلبی با عنوان «عدالت نمایشی» به بازتولید تبعیض آموزشی در برنامه هفتم توسعه پرداخته است. میثم ظهوریان، دکتری مدیریت برنامههای توسعه و کلیت برنامه نویسی در نظام سیاستگذاری را به نقد کشیده و آنها را دچار «خیالپردازیهای بیثمر» خوانده است. محسن جبارنژاد، دکتری علوم سیاسی در مطلبی با عنوان «آینده دولت»، «وجوه اساسی بازنمایی دولت در لایحه برنامه هفتم توسعه» را مورد بررسی قرار داده و علی مصدق رویکرد برنامه هفتم توسعه نسبت به مسکن و شهرسازی را نقد کرده است. روحالله ایزدخواه عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی نیز در مطلبی با عنوان «ناترازی یا نابرابری» هفت نکته را درباره برنامه هفتم مطرح کرده و از در حاشیه بودن گفتمان پیشرفت و عدالت و افراط دولت و مجلس در تمرکز بر مسئله ناترازی انتقاد کرده است. در پایان نیز محمد اسکندی، کارشناس مدیریت منابع آب نیز نقدهایی «بر سیاست های مدیریت منابع آب در لایجه برنامه هفتم» توسعه مطرح کرده است.