نه تشکر، من نمی خواهم این آیتم را سفارشی کنم.
یک متن سفارشی در فیلد زیر وارد کنید.
محصول به سبد خرید شما اضافه شد.
......................................................................
گاهی اوقات، مفهوم یک لفظ را میتوان با همسانسازی و مشابهسازی دچار تردید و واژگونی کرد. بهعنوان مثال تکفیر، خشونت و افراطگرایی از جمله الفاظی است که به جای یکدیگر به کار برده میشود، در حالیکه هر کدام، دارای معانی مختلفی است. یا در مورد مفهوم ترور در ادبی...
گاهی اوقات، مفهوم یک لفظ را میتوان با همسانسازی و مشابهسازی دچار تردید و واژگونی کرد. بهعنوان مثال تکفیر، خشونت و افراطگرایی از جمله الفاظی است که به جای یکدیگر به کار برده میشود، در حالیکه هر کدام، دارای معانی مختلفی است. یا در مورد مفهوم ترور در ادبیات امروز جهان اسلام چندین واژه استفاده میشود که هر کدام به زاویه خاصی از این مفهوم اشاره دارد. الفاظی مانند اوهاب، بغی، فتک، اغتیال، ارعاب و عنف همگی در ادبیات رسانهای جهان عرب بهعنوان همنشینان ترور به کار میروند، در حالی که نزد اهل فن، هر کدام دارای مفاهیم مختلف و دارای ظرافتهای فقهی و حقوقی متفاوتی است. در چنین حالتی، لفظ باقی است ولی مفهوم آن دچار دگردیسی شده و تغییر ماهیت پیدا میکند، به صورتی که همان لفظ استفاده میشود ولی معنای کاملاً متفاوت با مفهوم اصیل آن به ذهن میرسد.
هجوم همهجانبه رسانههای سکولار و روشنفکر به یک مفهوم اسلامیِ اصیل و استفاده مکرّر آن در مفهومی متفاوت و با ارائه شواهدی از استفاده آن در زبان بزرگان و افراد مقبول در جامعه، که متفاوت از معنای اصیل آن لفظ باشد، از راهبردهای ایجاد دگردیسی در مفاهیم اسلامی و بخشی از نبرد واژهها علیه اسلام است.
کتاب واژگونی واژگان تلاش میکند به این پرسشها پاسخ دهد که سکولاریسم چگونه و با چه راهبردهایی این دگردیسی را مدیریت کرده است؟ و اینکه چه مفاهیمی و چگونه مورد سوء استفاده سکولاریسم قرار گرفته است؟ سکولاریسم در این خطّ تحریفی، از چه فرقهها و خوانشهایی درون اسلام کمک گرفته است؟
این اثر در سه فصل کلیات و مفاهیم، جریانشناسی گفتمان توحیدی – سیاسی و گفتمان سکولاریستی و مفاهیم اسلامی در اندیشه سکولاریسم تدوین شده است که مخاطب در فصل نخست مفهوم سکولاریسم و کفر و تکفیر تبیین میشود و در فصل دوم چهار گفتمان توحیدی ناب، گفتمان توحیدی ناقص و ناخالص، گفتمان سکولاریستی و گفتمان وهابیت (اسلامگریزِ اسلامنما) مورد بررسی قرار میگیرد.
در فصل سوم کتاب نیز اندیشه سکولاریسم دربارها جاهلیت، طاغوت، جهاد، شهادت و شهادتطلبی، قیام بر طاغوت، حاکمیت توحیدی، مردمسالاری دینی، ولاء و براء، دعوت و هجرت اسلامی، تصوف و عرفان اسلامی در 10 گفتمان تبیین میشود.